Christian IV Consort 23.-25. november

Christian IV Consort inviterer til konsert med barokkmusikk spilt på originalinstrumenter.
På programmet står musikk som passer i mørketiden - rolig og til ettertanke. Triosonater skrevet av nordiske barokkomponister og arier fra deres samtidige europeiske kolleger.

Freithoff - Bach - Buxtehude - Purcell - Bertouch - Roman - Handel

23/11 kl 18: St. Edmund’s Church
24/11 kl 19: Ås kirke
25/11 kl 19: Hof kirke, Åsnes

Musica 1814

Konsert på Sønsterud Gård, Åsnes
Søndag 28.10 kl 19

Arrangør: Musikkens venner, Åsnes

I den klassiske og romantiske tradisjon er en serenade et verk av lett karakter hvor det melodiøse ofte er viktigere enn tematisk utvikling og dramatisk intensitet. Beethovens Serenade op. 8 er skrevet i 1796-97, og utgitt i Wien rett før århundreskiftet. Selv om alle hans verk for stryketrio tilhører den unge Beethoven, kan de ikke kalles umodne på noen som helst måte. Å skrive balansert for tre strykere er utfordrende. Serenaden op. 8 er mesterlig komponert og rommer et bredt spekter av stemninger og karakterer. 

På samme tid som Beethoven skrev sin Serenade for stryketrio, hadde fløytekvartetten sin storhetstid. Flere av de beste verkene originalt skrevet for strykekvartett ble arrangert for fløyte og stryketrio. Ferdinand Ries fløytekvartetter er skrevet mot slutten av denne storhetstiden og viser hvor flott det går an å skrive for denne besetningen.

Musica 1814 er et ensemble som spesialiserer seg på det klassiske og romantiske repertoaret med tidsriktige instrumenter og spillestil. Ensemblet utforsker de klangfargene som oppstår i møte mellom den gamle musikken og musikere fra vår samtid.



Helt Tenor!

HELT TENOR! – åpningskonsert under Oslo Early

Torsdag 25. oktober kl. 19.00, Universitetets aula
Leder: Alfredo Bernardini
Tenorsolist: Anders Jerker Dahlin

Tenorfaget har siden operaens spede barndom på begynnelsen av 1600-tallet hatt en helt spesiell posisjon i operalitteraturen. En god tenor er ofte svært etterspurt, best betalt og operalitteraturen er ofte full av heftige roller som både førsteelsker og helten som redder de vakreste sopranene fra den visse død.

Med musikk av Monteverdi, Purcell, Händel, Lully og Bach er Oslo Earlys åpningskonsert en reise i barokkens operalitteratur med noen små avstikkere. Anders Jerker Dahlin er kveldens personifisering av en arketypisk tenorhelt. Han er en av verdens beste barokk-tenorer og vil gi deg en imaginær reise fra dansende drukkenbolt og amorøs førsteelsker til sovende og senere angrende synder, før det hele går fra vondt til verre og han må ut i krig. Mens alt dette pågår, stilles den ytre handlingen i relieff av instrumentalmusikk som kommenterer det som skal skje og har skjedd, og det hele ender i en heidundrende fest. Mens alt dette pågår stilles den ytre handlingen i relieff av instrumentalmusikk som kommenterer det som skal skje og har skjedd, og det hele ender i en heidundranes fest. I denne konserten griper det instrumentale og vokale, gjennom et sømløst samspill, fatt i festivalens hovedtema – Syngende spill! Konserten ledes av den verdenskjente oboisten og ensemblelederen Alfredo Bernardini.

Tekst hentet fra www.barokkanerne.no

Musikk ved Glomma, 21.10 kl 19

Holberg Barokk og Strøm Vokalensemble

Som en del av "Musikk ved Glomma" arrangeres kirkekonsert i Strøm kirke søndag 21. oktober kl. 19.00.

Det profesjonelle kammerorkesteret Holberg Barokk og Strøm Vokalensemble framfører de to Bach- kantatene In allen meinen Taten og Herr Jesu Christ, du höchstes Gut. 

Solister er Mari Øyrehagen, sopran, Marianne Bye Granheim, alt, Robert Lind, tenor og Bård Bratlie, bass. 

På programmet står også Det er den draumen for kor og klaver av Ulf Nilsen med tekst av Olav H. Hauge. Klaver: Geir Henning Braaten.

Billetter kr. 200,-

Konserter med Christian IV Consort og Ensemble Freithoff

3 spennende konserter er overstått. Ensemblene Freithoff og Christian IV Consort samarbeidet om et flott program med ny og gammel musikk for barokkinstrumenter.

Den nye musikken var skrevet av Arne Nordheim, Kjell Mørk Karlsen, Per Nørgård og Arnt Håkon Ånesen. To barokk-innslag var med, en sonate av Georg von Bertouch og Salve Jesu av Dietrich Buxtehude.

Konserter: 22.9 i Grønland kirke, 23.9 i Lillestrøm kirke, 24.9 i Bragernes kirke

 Foto: Fredrik Blikeng

Foto: Fredrik Blikeng

Barokkanerne - Vagabondia Hamburg i september

Konserter: 9. september kl 19.30 i Sarpsborg kirke og 11. september kl 19.00 i Marmorsalen på Sentralen i Oslo.

Program: 
Carl Philipp Emanuel Bach: Sinfonie wq 183/2:1 C-Dur
Johann Adolpf Hasse: Cellokonzert
Georg Philipp Telemann: Konsert A-Dur „Die Relinge“ fiolin solo, 3 fioliner, bratsj og Basso continuo
Reinhard Keiser: Ouverture zu „Pomona»
Georg Philipp Telemann: Ouvertüre und Suite zu „Hamburger Ebb‘und Flut“

I Barokkanernes konsertserie med viktige musikkbyer lander vi 11. september i Hamburg. Denne byen åpnet i 1678 verdens første operahus var også hjemmet til tre av barokkens største komponister: Georg Phillip Telemann, Johann Adolf Hasse og Carl Phillipp Emanuel Bach. Hamburg hadde i følge musikkhistorikeren Charles Burney et rikere musikkliv enn noen annen by. Kirkemusikken i de fem største kirkene var det Telemann som hadde ansvar for inntil CPE Bach tok over i 1768. Knapt noen musikkby har en så spennende historie som Hamburg og vi gleder oss til å presentere vår favorittmusikk fra hansabyen til oslopublikummet. I denne konserten lar vi den fremmadstormende unge fiolinisten Shunske Sato Dom bryne seg på en fiolinkonsert, vi ser hvordan tidevannet portretteres i en av barokkens fineste orkestersuiter – «Hamburger Ebb und Flut», og vi besøker operahuset i en ouverture av Hasse. Konserten ledes av Kristin von der Goltz.

Info hentet fra http://www.barokkanerne.no/program/program-2018-2019/#C8

Lunsjkonsert i Trondheim, søndag 10/6 kl. 13

Orfeo Lunsj sørger for helgens barokke avbrekk på Erkebispegårdens museum!

I den klassiske og romantiske tradisjon er en serenade et verk av lett karakter hvor det melodiøse ofte er viktigere enn tematisk utvikling og dramatisk intensitet. Beethovens Serenade op. 8 er skrevet i 1796-97, og utgitt i Wien rett før århundreskiftet. Selv om alle hans verk for stryketrio tilhører den unge Beethoven, kan de ikke kalles umodne på noen som helst måte. Å skrive balansert for tre strykere er utfordrende. Serenaden op. 8 er mesterlig komponert og rommer et bredt spekter av stemninger og karakterer.

Musica 1814 spiller til vanlig som kvartett men stiller i trioformat for denne konserten. De er et ensemble som spesialiserer seg på det klassiske og romantiske repertoaret med tidsriktige instrumenter og spillestil. Ensemblet utforsker de klangfargene som oppstår i møte mellom det historiske og musikere fra vår samtid.

Billetter inkludert i museets inngang.

Musica 1814:
Ingrid Økland, fiolin
Torunn Blåsmo-Falnes, bratsj
Roar Blåsmo-Falnes, cello

PROGRAM:
Serenade for fiolin, bratsj og cello i D-dur, op.8
1: Marcia. Allegro-Adagio
2: Menuetto. Allegro
3: Adagio-Scherzo. Allegro molto
4: Allegretto alla Polacca
5: Andante quasi Allegretto-Marcia. Allegro

Viva Vivaldi!

Christian IV Consort med gjester hyller den etterlengtede våren med sprudlende og virtuos musikk av Antonio Vivaldi! Vi får høre både kjente og mindre kjente toner fra komponisten som gav oss blant annet de 4 årstider.

I Tempesta di Mare beskriver musikerne en storm på havet, og publikum får også høre en sjeldent oppført sonate Vivaldi skrev til pikeskolen Ospedale della Pietá, som han arbeidet på. Den er dedikert Signora Prudenza, Pelegrina, Candida og Lucietta.

Med oss på dette prosjektet har vi de flotte musikerne Jon Fredrik Hjemli på barokkobo og Trond Olaf Larsen på barokkfagott. Begge har spilt med oss på tidligere prosjekter.

Konserter:
Lørdag 19. mai kl 21: Grønland kirke, Oslo
Søndag 20. mai kl 19: Hamar Domkirke
Mandag 21. mai kl 19: Nes kirke, Akershus

Billetter kan kjøpes i døra eller her
250/150kr (student)

Plakatforslag 2.jpg